בינה מלאכותית נותנת לך כנפיים? התשובה היא כן ולא | אור דניאל | טור דעה

בינה מלאכותית נותנת לך כנפיים? התשובה היא כן ולא | אור דניאל | טור דעה

בינה מלאכותית נותנת לך כנפיים? התשובה היא כן ולא | אור דניאל | טור דעה

מקצוע הלמידה מצריך להבין את לב התפקיד, מרכיבי התפקיד, ידע, כישורים ומיומנויות, בעלי עניין וממשקים והטכנולוגיה או הכלים הדרושים לביצוע תפקידו (ועוד). לכן, אני קורא למקצוע של אנשי ונשות הלמידה בארגונים 'ארכיטקט למידה' כמטאפורה לבנייה של הכשרה/אפסקילינג/ריסקילנג של תפקידים יחד עם ההבנה כי אנו חייבים ב'עידן באתגר', עידן של שיבושים גדולים המשנים את שוק העבודה בקצב מהיר מתמיד.

לפני מספר שנים פנה אליי סטרטאפ שהיה קטן בזמנו (והיום מעצמה) וביקש ממני לבנות מה שאני קורא לו 'ארכיטקטורת התפקידים' אפשר לקרוא לזה גם מבנה ארגוני אבל עם דגש וירידה לפרטים של כל התפקידים יחד עם מיפוי והגדרה מדויקים של Roles and Responsibilities הכתיבה של אלו הצריכה תחקור של צרכי הארגון וראיונות עם בעלי התפקידים השונים והמון חקר של מקצועות שונים יחד עם בנצ'מרק עם ארגונים דומים וכמובן מציאת הדרך בין המצוי לרצוי (וכל מה שציינת בפסקה הקודמת).

אגב, אני חייב להוסיף שכיום מרבית תיאורי המשרות שתמצאו ברשתות אינן מציגות את התפקיד בצורה מלאה. חלקם חוטאים לחלוטין ללב התפקיד ואחרים מציגים תמונת מצב אחרת ממה שבפועל תעשו, זו תופעה הולכת וגדלה היוצרת תסכול אצל העובד מצד אחד והפסד כלכלי עצום לארגון. זאת מאחר שהעלות של הבאת עובד חדש היא עצומה (חישבו על הזמן שלוקח למצוא מועמד, ראיונות, אונברודינג ובערך 4-8 חודשים עד הגעה של אותו עובד לנקודה יצרנית, הנקודה בה הוא מביא ערך לארגון).

חשוב להבין שבינה מלאכותית יוצרת היא לא 'עוד' טכנולוגיה. הטכנולוגיה הזו משבשבת מקצועות רבים ויכולה להוביל לתוצאות האלו:

  1. בינה מלאכותית תיתן לך כנפיים – שגשוג והצלחה! לארגונים ואנשים שלקחו על עצמם לתחקר ולהבין את לב התפקיד שלהם (כמו את שאר הפרמטרים שציינתי למעלה) ושילבו כלי בינה מלאכותית, שינו תהליכי עבודה ויצרו סטנדרט איך לעבוד עם כלי בינה מלאכותית.
  2. בינה מלאכותית לא תיתן לך כנפיים- הפסדים וכישלון למול מתחרים! ארגונים ואנשים שלא עשו את השינויים הנדרשים לא יוכלו להתחרות בשוק בטווח הרחוק – של העתיד הקרוב (2-5 שנים).

בכדי להגיע לשגשוג והצלחה לפי התוצאה הראשונה צריך לחזור שוב אל 'ארכיטקטורת התפקידים' של הארגון ולמפות את הכל מההתחלה! תוך כדי חקר יסודי של השינויים המהותיים שהבינה המלאכותית יוצרת עושה בתפקידים הקיימים בארגון ולא רק בתפקידים – יש להסתכל מחדש גם על תהליכים שלמים מחדש ולהתחיל לעצב את כלו אלו מחדש.

לא לשכוח גם למפות טכנולוגיות ותפקידים בהסתכלות של 'חקר העתיד' הקרוב ולהבין אלו תפקידים נצטרך לשנות באופן דרסטי את הדרך בה הם עובדים ויותר מזה אילו טכנולוגיות ישנו לחלוטין את הדרך בה הארגון שלנו עובד – להתחיל לייצר תכנית למידה (למידה = שינוי) לאלו שאוהבים את המונח Change Management – אני חושב שכל תהליך למידה בבסיסו הוא Change management הרי למידה הוא תהליך של שינוי מתמשך לאורך זמן.

איך להתחיל? תשאלו שאלות בסיסיות של 'איך אני יכול לשפר את התוצרים/העשייה שלי עם שימוש בבינה מלאכותית?' ומשם תמשיכו לשאול שאלות, להצטרף לקהילות, לעקוב אחר מובילים בתחומכם שמשתפים כלים ואולי הטיפ הכי חשוב – להתנסות, להתנסות, להתנסות – מקסימום תצליחו 😊

לארגונים אני אמליץ לבנות צוות שלם המורכב מאנשי ונשות למידה מומחים כל אחד עם מומחיות ורקע אחר שיתחילו לייצר תהליכים מורכבים של חקר ולמידה ולאחר מכן תוכניות מקיפות ואסטרטגיות לפיתוח אנושי וטכנולוגי. שווה להוסיף לצוות הזה גם אנשי טכנולוגיות מידע, פיתוח עסקי, מהנדסי בינה מלאכותית ולייצר צוות מולטידיסציפלינרי שיוביל את השינויים בארגון – כמה שיותר מוקדם יותר טוב וחשוב להתחשב באפקט 'הבת יענה' ולא לקבור את הראש בחול כי יגיע הרגע ותמצאו את עצמכם כמו קודאק (תעשו גוגל) חברה שלא התאימה את עצמה לקצב התפתחות הטכנולוגיה ונמצאת בדפי ההיסטוריה.

היתרונות בשימוש בבינה מלאכותית בשימושים ארגונים ובשימושים מקצועיים של הפרט וכן שימושים אישיים יובילו להצלחה ושגשוג! הסכנות בהתעלמות מהטכנולוגיה הזו ולהמשיך בהתנהלות הרגילה יובילו להפסדים וכישלון בין אם זה ארגוני ובין אם זה אישי.

משום מה אני מרגיש צורך לכתוב שטקסט זה נכתב לחלוטין על ידי ללא שימוש בבינה מלאכותית.

*הגרפיקה עוצבה באמצעות בינה מלאכותית FIREFLY של ADOBE .

נגיסי ידע נוספים

שמעתם/ן על הספר 'למידה אבולוציונית'? בואו לקרוא עוד…

דילוג לתוכן