פידבק | אלטרנטיביות לנכון / לא נכון ואיך לעשות את זה נכון

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram
פידבק | אלטרנטיביות לנכון / לא נכון ואיך לעשות את זה נכון

הפידבק בלמידה דיגיטלית הוא חלק משמעותי בלמידה וברצון שלנו לייצר חשיבה מסדר גבוה ולייצר מקסימום העברת ידע (transfer). במקרים רבים אני רואה כי הפידבק שעושים בו שימוש בלמידה דיגיטלית הוא אינו נכון ולרוב עושים שימוש בנכון ולא נכון ללא הסבר מהי התשובה הנכונה ולמה. החיבור של תקציר/סיכום זה הוא מניסיון אישי שלי בשילוב של כתבה מעולה (בקישור למטה), כמו שאני תמיד ממליץ מוזמנים לקרוא את המקור.

הנה כמה טיפים איך לעשות את זה נכון:

  1. פידבק הסברתי: חייבים להסביר למה תשובה היא לא נכונה וגם במקרים רבים למה התשובה שבחרת היא נכונה. למה? הרבה אנשים בלמידה דיגיטלית לפעמים מנחשים את התשובה, או מגיעים לתשובה נכונה במקרה ואינם מבינים לעומק את הרציונל. כמובן, בתשובה לא נכונה הם בכלל לא מבינים את מה שנלמד מסיבות שונות (יכול להיות שיש בעיה בשאלה עצמה, חומר עצמו, מדריך וכדו', אבל, לא אדבר כאן על תיקוף שאלות ומבחן ואיך לזהות את זה, נשאיר את זה לפוסט אחר). בכל מקרה, חייבים להסביר למה תשובה היא נכונה או לא נכונה כי שאילת שאלות היא דרך מעולה ללמד ולא רק לבדוק הבנה.
  2. תוצאות בעולם האמיתי: שימוש בסימולציות ותרחישים המדמים 'מצב אמת' הוא בסיס משמעותי וחשוב בלמידה להכשרה לתפקיד. בכל תרחיש או סימולציה חשוב מאוד שהפעולות של הלומד יתממשו בתרחיש בצורה של 'עולם אמיתי'. למשל, רופא שמדמה ניתוח מה שהיה קורה במצב אמת למנותח קורה בסימולציה. עקרון זה נשמע 'מובן מאליו' אבל הוא לא, חשוב לייצר אסקלציות מותאמות לרמה בו הלומד נמצא.
  3. רמזים וסמנים: לומד שאינו מצליח לפתור תרחיש, בעיה או שאלה יכול להגיע למצב של תסכול וחוסר רצון להמשיך. בכדי למנוע תסכול וייאוש עלינו להסתכל על כלל 'חווית הלמידה' ולשים לב איפה יש צורך לשים רמזים וסמנים שיעזרו ללמוד להצליח לפתור את הבעיה. יש להפעיל שיקול דעת בפיתוח וגם לשים לב לדאטה מהכשרה להכשרה – איפה הרוב לא פותרים בעיה, לתחקר את זה ולשאול למה? סמנים מדובר למשל על סמנים ויזואלים (לייצר קו תחתון מתחת לכיוון של תשובה נכונה) וכדומה.  
  1. משחוק ותמריצים ביהביוריסטים: הרי כולנו אוהבים משחקים ותחרות, ניתן לייצר את הלמידה בסוג של משחק כאשר מקבלים תמריצים כמו נקודות, תגים וכדומה. ממש כמו במשחק, במשחק אנחנו כל הזמן מקבלים פידבק בצורות השונות אם 'הלכנו לאיבוד' איך למצוא את הדרך הנכונה, 'כל הכבוד זכית ב-10 נקודות' במקרה של הצלחה ועוד.
  2. פידבק עמיתים: ניתן לבקש פידבק עמיתים, נגיד אתם מפתחי הדרכה שנכנסו למקצוע רק עכשיו ורוצים לקבל פידבק על קורס או תוצר שפיתחתם. פשוט לפרסם ולבקש פידבק בקבוצה חברתית כל שהיא. תוכלו ללמוד המון בהסתכלויות שונות של הרבה אנשים עם ניסיון שונה. ככה תוכלו לפתח למידה מסדר גבוהה לעצמכם על הפיתוח שלכם, גם המגיבים על עצמם ואיך אחרים מפתחים.
  3. פידבק עצמי: לתת ללומדים להעריך את התוצר שלהם את הלמידה שלהם. נדרשת בגרות בפידבק הזה, ההערכה העצמית צריכה להיות כנה ואמיתית. יש כאן מקום ללמידה משמעותית אם כותבים את ההנחיות ללמוד ויוצרים מסלול הערכה נוח ונעים.
  4. דוגמאות צעד אחר צעד מהעבודה כפידבק: לומדים הנדרשים ללמוד מידע טכני רב של פתרון בעיות נתקלים במידע רב שיוצר עומס קוגנטיבי. בכדי לייצר למידה משמעותית ניתן לתת פידבק במהלך הלמידה של שאלות שנותנות פידבק של צעד אחר צעד איך לפתור את הבעיה במהלך השאלה עצמה.
  5. פידבק חיובי: חשוב לתת חיזוק חיובי על תשובה נכונה בכדי לחזק את הלמידה והידע בראשו של הלומדים. גם בכדי לחזק את תחושת המסוגלות בלמידה.

 

כמו שרשמתי למעלה המידע שהוצג כאן הוא מעובד גם בתוספות/הערות והבחנות של הניסיון שלי. אני ממליץ גם לקרוא את  הכתבה באנגלית: לחצו כאן (תמצאו גם מקורות והפניות למחקרים/מאמרים).

פיתוח ועיצוב למידה דיגיטלית זה עולם ומלואו, התייעצו והיעזרו באנשי מקצוע בפיתוח הכשרות ותהליכי למידה. מוזמנים/ות ליצור איתי קשר,

אור

תגובות

צפו בקטלוג חוויות למידה

נגיסי ידע נוספים

Storyline to Google Sheet
לומדה

Storyline to Google Sheet

איך ל'משוך' נתונים מסטורליין לטבלת גיליון גוגל (Google Sheet) סטורליין היא מחולל למידה מסוג המאפשר יצירת של לומדות. לרוב, הלומדות

קרא עוד »
LUMI H5P EDITOR
וידיאו

LUMI H5P EDITOR

צפו בסרטון חשיפה על Lumi עורך H5P על גב המחשב שלך (5:38 דק') https://vimeo.com/505146456 להסבר על H5P ועל Lumi פשוט

קרא עוד »
דילוג לתוכן