המדריך 'שאינו מסתיים' לקריירה

הקדמה

ברוכים הבאים למדריך שאינו נגמר לקריירה – מדריך שיתופי שמתעדכן על ידי כל קורא (בפוטנציאל), 

השיתוף נעשה ממש כמו הספר/סרט 'הסיפור שאינו נגמר' (אם לא קראתם או לא ראיתם – סרט קלאסי שחובה לראות/לקרוא). לאלה מכם שלא קראו/ראו את הסרט,'מהות' הרעיון מאחורי 'הסיפור שאינו נגמר'. גיבור הסיפור בסטיאן, ילד צעיר, קורא בספר ו'חיי' את הסיפור כאשר הוא נשאב אל תוך הסיפור ויכול להשפיע על העלילה, תוך כדי הוא עובר תהליך התבגרות שבסופו הארה. 

במדריך תמצאו רעיונות, מחשבות ובעיקר דרכים אופרטיביות לחיפוש עבודה. הייחודיות של דף זה הוא טבלאות שיתופיות ומדריך שמתעדכן על ידכם, כל קורא שנכנס לדף יכול להוסיף לטבלאות את הידע והנטוורקינג שלו ובכך לייצר עבור כל הקוראים מאגר ידע שיתופי חי הסובב סביב עולמות הקריירה שלכם. כל פעם שתכנסו מחדש, הטבלאות ישתנו פוטנציאל גדול Win Win לכל קורא.

אני מגיע לכתוב את המדריך לאחר כמה 'הארות' על עצמי ועל מצב 'הקריירות' של כולנו. חלק מהדברים יראו לכם כברורים מאליהם, חלק יחדשו, עם חלק לא תסכימו ואולי אתם פה בשביל הלינקים. כל אחד וסיבותיו שלו, מוזמנים לתת את השקל שלכם בטבלאות השיתופיות. 

לעניות דעתי, ישנם שני מעגלים מרכזיים: הראשון המעגל הפנימי של ציפיות ורצונות המובילים את ההחלטות שלי. 

והשני הוא המעגל החיצוני שכולל גורמים כמו זמינות, סטטוס, מקום מגורים ומשתנים אחרים המשפיעים על היכולת שלי לקבל החלטה. 

כמה הנחות יסוד כלליות על עולם העבודה כיום: 

  1. חיפוש מתמיד – רבים נמצאים בחיפוש מתמיד אחר מקום עבודה: מאתגר יותר, רווחי יותר, מפנק יותר, שעות נוחות יותר. כל אחד וסיבותיו שלו. יכול להיות שגם אם אתה מרוצה ממקום העבודה שלך, אתה עדיין מחפש, כי אתה בתוך 'הלופ' של 'הדשא של השכן ירוק יותר' או מגיע לי יותר. אפשרות נוספת שצברת את הניסיון שרצית ואתה רוצה לבצע את הצעד הבא בקריירה שלך.  
  2. התפתחות בתוך הארגון – אתה לא רואה אופק ביכולות קידום שלך, ללא תפקידים רוחביים הנראים מזמינים עבורכם. 
  3. הרבה עבודות 'לא מתגמלות' – אני אדם משכיל, תואר ראשון אולי תואר שני, יש לי ניסיון ורבים מציעים את אותו טווח שכר. כרגע ללא יכולת לעלות בסולם השכר ולקבל את התגמול שאותו אני מצפה לקבל כעובד עם התארים והניסיון שלי. 
  4. ארגון קטן/ ארגון גדול– הארגון, עסק, סטרטאפ איננו יציב ואיני יכול לקחת את הסיכון מנגד ארגון גדול ומסורבל בו איני יכול להיות שחקן משמעותי. 

שינוי תפיסתי

עולם התעסוקה כיום אינו מה שהיה פעם. חשוב להגיד את זה במיוחד בגלל ההבדל בין הדורות. הדורות המבוגרים יותר (45 ומעלה) רגילים למקום עבודה אחד למשך שלושים שנה. אין פנסיה תקציבית, הרבה מקומות אינם נותנים קביעות. שוק העבודה משתנה משנה לשנה, מקצועות נעלמים ומקצועות חדשים נוצרים. עולם ההשכלה נכנס לעידן של קושי להישאר רלוונטי ועל כך יעידו אפילו שלטי שיווק רבים של מכללות ואוניברסיטאות המעידים על עצמן 'תואר רלוונטי לחיים'. שינוי תפיסתי מתחיל מההבנה כי כיום, המצב שונה מאוד ורבים מהדורות הצעירים יותר (45 ומטה) מחליפים עבודות בקצב מהיר יותר. שנתיים, שלוש, ארבע שנים במקום עבודה זו לא תופעה יוצאת דופן. במחשבה אחרת, חשוב לי להוסיף כי איני אומר לכם 'צאו לחפש עבודה', אני רוצה להאמין שהחלום של כל אדם (גם שלי) הוא למצוא את המקום – המעצים, המאתגר, המקצועי והבטוח שלך. 

תהא הסיבה אשר תהא אם היא מתחברת להנחות יסוד ואם לא רק את זה אתם יודעים (הקוראים). 

השינוי התפיסתי המשמעותי שחשוב לעשות הוא תמיד לשאול את עצמך שאלות קשות. עליך להכיר את המעגלים הפנימיים שלך ולחקור את הסיבות שלך לחיפוש עבודה. חשוב גם להכיר שרבים רוצים לא רק לשנות עבודה אלא גם לשנות קריירה. כלומר, לא לעבוד באותו המקצוע מעבודה לעבודה אלא שינוי מקצועי, לדוג' מורה שעושה הסבה להיות מנכ"ל חברה בינלאומית או נהג משאית שהופך להיות מנהל בית ספר (שתי הדוג' אינן מופרכות כלל). 

שינוי קריירה הוא צעד גדול, צעד שיהפוך לצעדים בקריירה של כולנו בין אם יהיה מונע ממעגלים פנימיים או חיצוניים. מתוך ההבנה הזו, עליכם להיות מאושרים בקריירה שלכם אך עליכם גם להיות בעלי מיומנויות וכלים להסתדר 'בשוק'. ממליץ לקרוא את 'מיומנויות העתיד לפי לינקדין'.

 

עולם ההון האנושי

עולם הון אנושי נשמע לי הרבה יותר טוב מעולם משאבי האנוש. הם הצד השני של המטבע בהסתכלות בחיפוש העבודה הוא על מחפשי העובדים. בעגה היותר עכשווית נקרא להם 'ציידי כישרונות', 'מנהלות טאלנטים' ועוד שלל תיאורים הירואיים כאלה ואחרים. מנהלות משאבי האנוש מתמודדות עם אתגרים גדולים מאוד: תחלופת עובדים, תחרות קשה על עובדים (בעיקר 'טכנולוגיים'), הצפה של מועמדים לכל משרה, מועמדים 'לא רציניים' ועוד. 

האתגרים 'המסורתיים' שציינתי לא מכילים אתגרים שארגונים עתירי תקציביים יודעים להתמודד אתם בצורה טובה יותר. האתגר המרכזי הוא להמשיך להיות 'רלוונטיים' לעובד. מה זה אומר 'רלוונטיים'? יכולת תזוזה בין תפקידים והתפתחות מקצועית, הכשרות ולמידה מתמדת ושכר תחרותי. 

אם נדמיין רגע את 'חברת העתיד' שתרצו לעבוד בה ככל הנראה תרצו חברה שתנהג בכם כך:

  • תהליך גיוס מכבד: המגייסת תדע לשאול את השאלות הנכונות ותדע להגיב בהתאם. אתם תרואיינו על ידי כלל הגורמים רלוונטיים בריאיון אחד מרוכז או מספר ראיונות באותו היום. תתושאלו על ניסיון, מיומנויות וידע בעזרת שאלות מדויקות שידעו לבחון את הידע המקצועי שלכם יחד עם זאת תתושאלו גם על הרצונות והיתרונות שאתם כבני אדם מביאים אתכם לדינמיקה של הארגון.
  • כניסה לתפקיד ('אונבורדינג'): ימי אוריינטציה 'מושקעים', לומדה להכרת הארגון, תכנית אישית של פגישות עם אנשי מפתח המהווים את ממשקי העבודה שלכם, תכנית 'חניכה' לתקופת 'ההכשרה' בארגון שהוגדרה מראש עד להגעה לנקודה יצרנית, ציוות 'למנטור' שילווה בכניסה לתפקיד כגורם 'חברי' מלווה. 
  • למידה לאורך 'התפקיד' – בדומה למושג למידה לאורך החיים, הכוונה היא לדאוג להתפתחות המקצועית של העובד. שליחה לכנסים מקצועיים, מתן זמן לפרויקט 'אישי' בעבודה, ימי עיון פנימיים, פינות למידה, קורסי 'שלב' פנים ארגוניים, הכשרות פר תפקיד בארגון ועוד.
  • 'הכשרה לתפקיד': אני מאמין שעתיד הארגונים הוא לגייס אנשים לפי מיומנויות ויכולות למידה. אנשים בעלי יכולת למידה, פתרון בעיות וחשיבה יצירתית יהיו ואולי כבר הם מצרך יקר מאוד. אנשים אלו יגויסו ויוכשרו לתפקידים על ידי הכשרות ייעודיות של הארגון. ארגון לא יהיו ארגונים לומדים אלא ארגונים מלמדים. 

טיפים למחפשי העבודה: 

1. 'ציידות טאלנטים' הן Pepole person לרוב, שמרו עמם על יחסים טובים גם אם אתם לא מחפשים עבודה. 

2. דמיינו באיזה סוג ארגון תרצו לעבוד וחפשו את העבודה בהתאם. אל תבזבזו זמן יקר לעצמכם ולהם. 

3. דעו מה ערככם, תהיו אמיתיים ושימו הכל על השולחן אין טעם להיות מי שאתם לא אחרת זה לא יחזיק מים. 

4. תהיו מוכנים ללמוד והרבה, כמעט כל התפקידים (השווים לפחות) יצריכו ממכם כל הזמן ללמוד בכדי להיות רלוונטיים.  

5. אל תבזבזו זמן על ארגון שלא מכבד אתכם (דוג' מראיינת שלא שואלת דברים הולמים) בהתאם כבדו את הארגון. קבעתם שתגיעו לריאיון ובמקרה לא התאפשר לכם להגיע – תתקשרו לעדכן. 

מה הטיפ הכי טוב שלכם למחפשי עבודה? (ענו בתגובות)

מיתוג אישי

היום מותגים רוצים להיות בני אדם ובני אדם רוצים להיות מותגים. חלק חשוב מהבנייה של 'השם המקצועי' שלך הוא באיזה קבוצות/פורומים אתה מגיב ומראה את עצמך. אתר אישי שמציג את היכולות שלך או פורטפוליו המציג את העבודות שלך. חלק משמעותי מהעשייה שלנו אם אנחנו מודעים אליה או לא היא בכדי לייצר מצב שאנשים יפנו אליי לפי המומחיות שלי. העצה הכי טובה שאפשר לתת היא שתהפכו למומחה תוכן, תייצרו תוכן ותנועה סביבכם. לא תפסיקו ללמוד ותהפכו להיות מקור ידע משמעותי לסובבים אתכם, המעגלים רק יגדלו. ציינתי כבר כמה דברים כיצד למתג את עצמכם, ממליץ גם לקרוא את הכתבה בקישור כאן.

איזה דרכים אתם מכירים? איך מיתגתם את עצמכם? (ענו בתגובות)

קורות חיים

ישנם כמה תבניות נפוצות של קורות חיים השולטות בשוק, הבנויות לרוב בסדר הזה: פרטים אישיים, משפט אישי, ניסיון תעסוקתי, השכלה, שירות צבאי, התנדבויות/אחר, שפות רישיון נהיגה. כמה משעמם! בניסיונות עבר שלי לבדל את עצמי, הקמתי אתר קורות חיים שלרוב קיבלתי תגובה של 'ממש נחמד' תוכל לשלוח לנו קורות חיים בקובץ וורד. לאחר מכן באבולוציה שלי ניסיתי לייצר מסמך יותר 'עיצובי' המציג את כל התוכנות שאני יודע לעבוד אתם, הפנייה לתוצרים, הפנייה להמלצות. הכל מאוגד בדף A4 יפייפה אלגנטי ומדויק (הכל סובייקטיבי, ברור שיפה כי אני עשיתי). התקשרה אליי מגייסת שבקשה שאשלח קורות חיים בוורד ולא הבינה בכלל מה אני עושה, ציינתי בפניה שאני מפתח הדרכה (שונא את השם הזה, מעצב למידה זה הרבה יותר מדויק). חשבתי לתומי שמי שמגייס למקצוע שלי ידע להבין את הקורות חיים המעוצבים שלי  – טעיתי בגדול. המסקנה העיקרית שלי שצריך לייצר קורות חיים בוורד, פשוטים, עם תיאורים מדויקים של התפקיד. כמובן, להקפיד על התאמה של הקורות חיים למשרה אליה אתה מגיש מועמדות. לא לשכוח לא לנדב מידע לא רלוונטי (שלא לציין שלא חוקי לשאול), דוג'- אסור למעסיק לשאול בן כמה אתה (לכן, לא לציין גם תאריך לידה על הקורות חיים) או אם אתה רווק או נשוי וכו' (ממליץ לקרוא מותר ואסור בריאיון עבודה).

מה הטיפ הכי טוב שאתם יכולים מהניסיון שלכם בכתיבת קורות חיים? (ענו בתגובות)

טאלנטים ונטוורקינג

נטוורקינג זה אולי הדבר החשוב ביותר, האדם שזכר אתכם מקליקה מסוימת והמייל שלו עזר לקדם אתכם לריאיון. ממליץ בחום שתנצלו את התפקיד שלכם לעזור לאנשים אחרים למצוא עבודה – אני בטוח שזה יחזור אליכם. תדאגו לייצר מעגלים מקצועיים רחבים (יחד עם העובדה שאתם כבר מותג). 

טאלנטים ביחס ישיר לכל הנכתב כאן הם: 

  • אנשים עם מומחיות / מובילי דעה במקצוע שלי – שרלוונטי לתחום העיסוק שלי. 
  • מגייסות / ציידות שיש להן היצע של עבודות הרלוונטיות אליי. 

קורס חינמי של גוגל 'פיתוח רשת קשרים יעילה'

מכירים טאלנטים ששווה להיות חבר/עוקב שלהם ברשתות החברתיות? להוספה לטבלה לחצו על הקישור כאן

טבלה שיתופית - טאלנטים ונטוורקינג

לינקדין כמנוע חיפוש עבודה

לינקדין היא רשת חברתית 'מקצועית'. בנויה כמכלול ענק של קורות חיים כאשר כל פרופיל מדמה קורות חיים הלכה למעשה. פרופיל לינקדין הוא קריטי לפיתוח קריירה וחשוב לפתוח פרופיל לינקדין וכמה שיותר מהר. תכתבו את הפרופיל באנגלית, הקדישו כמה זמן שצריך בכדי להזין את כל מקומות העבודה, השכלה ותייצרו כמה שיותר קשרים אנשים. דגש על קשרים עם תחומי עיסוק דומים לשלכם. זה המקום המושלם לפנות לאנשים שעובדים בארגונים אליהם תרצו להצטרף – הציגו את עצמכם, תנסו. את הלא יש לכם ביד, את הכן צריך לצאת להשיג. 

בתוך לינקדין עצמה יש אפשרות לחפש משרות וההיצע הוא גדול מאוד בלחיצת כפתור. מוזמנים להתחבר אליי בלינקדין ולראות את הפרופיל שלי כדוגמה – לחצו כאן .

להרשמה ללינקדין לחצו כאן 

למדריך Step by Step לחץ כאן 

 

דפים וקבוצות בפייסבוק

פייסבוק היא הרשת החברתית המוכרת ביותר, לכן, לא ארחיב. רק אציין שחשוב להיות חלק מקבוצות מקצועיות שלכם וגם כלאה הקשורות לחיפוש עבודה. כמובן לעשות לייק על הדפים שרלוונטיים אליכם. 

על איזה קבוצות ודפים אתם ממליצים? להוספת ההמלצה שלכם לטבלה – לחצו כאן

טבלה שיתופית - דפים וקבוצות בפייסבוק

טלגרם

טלגרם היא אפליקציה הדומה במהותה לווטסאפ. הייחודיות של טלגרם שאין הגבלה לגודל הקבוצות, ניתן להקים בה 'ערוצים' ויש שימוש נרחב בבוטים. לעניינו, יש קבוצות חיפוש עבודה וקבוצות 'מידע מקצועי' גדולות מאוד ושווה לכם להיות מחוברים. 

להורדת טלגרם לאנרואיד לחץ כאן 

להורדת טלגרם לאייפון לחץ כאן 

על איזה קבוצות וערוצים אתם ממליצים? להוספה לטבלה בקישור כאן

טבלה שיתופית - טלגרם

מעצבי למידה / מפתחי הדרכה

אחת הסיבות המרכזיות שכתבתי את ה'מדריך' הזה היא פניות גדלות והולכות לאתר שלי מאנשים שרוצים ללמוד פיתוח הדרכה ומעוניינים להיכנס לתחום. מתוך כלל הניסיון שלי אני לרוב ממליץ ומשתף את התובנות הבאות: 

ממליץ ללמוד ולחפש מקומות שמעניקים ידע ומיומנויות שהן בעיקר טכנולוגיות – Hand-on. כאשר מרבית המשרות 'השוות' בתחום דורשות ידע/ניסיון לרוב בסטוריליין, קפטיבייט, פרימיר, פוטושופ, PP ועוד. כאשר יש היצע משרות נוסף למפתחי 'מאקרו' אך לרוב גם הם נדרשים גם בפיתוח מאקרו וגם מיקרו. יכולת להשתמש במספר כלים טכנולוגיים רבים היא קריטית (באותה נשימה ממליץ לכם לשוטט בבלוג שלי באתר ובקטלוג הכלים). . 

לרוב אני ממליץ על קורס למידה ארגונית (130 שעות) לפרטים לחץ כאן אותו מובילה רינתיה ברוכים לוין, שהיא גם מנהלת הקהילה של הקבוצה המובילה בארץ הקרויה 'למידה ארגונית' מוזמנים להצטרף אליה בקישור כאן . לא לשכוח להצטרף גם לקבוצה שלי 'טכנולוגיות למידה בהישג יד קורס חינם'. 

תלוי הצרכים שלכם אני ממליץ גם תואר ראשון בHIT בהובלתה של ד"ר חגית מישר-טל פרטים כאן  או את התואר שני שלהם בהובלת פרופ' גילה קורץ פרטים כאן

גילוי נאות: לא למדתי באף אחד מהם. אני ממליץ 'עדות' בלבד מקריאה על התכניות ושיחות רבות עם עמיתים למקצוע. 

בנוסף אני ממליץ לחפש משרות בחברות לפיתוח הדרכה, כתיבה טכנית, ניהול ידע, הייטק, LowTECH ועוד. ההיכרות עם חברות כאלה מצריך לבצע את כל הדברים שציינת במדריך כאן. ככל שתצברו ניסיון וארגז הכלים שלכם יגדל תוכלו להתפתח הלאה. 

ואז שואלים אותי אם שווה להיות עצמאי בתחום? האמת שאני לא יודע כי לא הייתי עצמאי בתחום. אבל, כמו כל עסק צריך לבחון טוב מה הייחודיות שלך, בידול מהמתחרים, יכולות כלכליות ועוד. בגדול, צריך תכנית עסקית גם על עסק עצמאי של פיתוח הדרכה. 

אני כן יודע להגיד ומאוד בטוח שתחום הלמידה בארגונים הולך לגדול לאין שיעור בשנים הקרובות. צריך אנשים שמבינים תהליכים, אנשים יודעים לייצר למידה ויודעים ללמוד בעצמם, מומחים בטכנולוגיות שונות ומבינים את החשיבות של ניהול ידע. בקיצור, יצטרכו אתכם ויתפתחו בשנים הקרובות תפקידים נוספים שסובבים סביב 'פיתוח הדרכה', תפקידים כמו 'יועצי ומטמיעי טכנולוגיות פנים ארגוניות', 'מנהלי הכשרות', 'מנהלי למידה לאורך החיים', 'מנהלי הסבה מקצועית', 'מנהלי קורסי וידיאו' ועוד. אני בטוח גם שיהיו לתפקידים הללו שמות יותר יצירתיים ממה שאני כתבתי. 

חשוב! בתור מעצבי למידה שתקראו ספרות מקצועית, תתחברו לכמה שיותר מקורות מידע. תתנסו בכמה שיותר כלים טכנולוגיים ואל תפסיקו אף פעם ללמוד. 

דילוג לתוכן