פיתוח מנהיגות אותנטית | הילה מזור | פרק 32 | רעב לידע פודקאסט עם אור דניאל

פיתוח מנהיגות אותנטית | הילה מזור | פרק 32

הילה מזור מפתחת וחוקרת מנהיגות, ניסיון רב שנים בפיתוח מנהיגות בארגונים. בתפקידה האחרון מפקדת גף חקר ופיתוח הדרכה, פיקוד ומנהיגות בביה"ס לפיקוד ומנהיגות של חיל האוויר. בפרק נדבר איך מגיעים להיות מפתחי וחוקרי מנהיגות? מהי מנהיגות? איזה סוגי מנהיגות חדשים יש? נכון, שחקו את המושג מנהיגות ובכל זאת ישנם המון התפתחויות חדשות ומה לגלות. בואו ללמוד את המנהיגות מחדש ואיך לפתח מנהיגות באדם ובארגון ועוד.

מוזמנים/ות לשתף:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram

בפרק נדבר בין השאר על הסוגיות הבאות:

  • הכרות
  • איך הגעת להיות מפתחת וחוקרת מנהיגות?
  • תהי.ה מנהיג.ה אל תהי.ה מנהל.ת, מה זאת מנהיגות?
  • מה ההבדל בין ניהול למנהיגות? האם כדי להיות מנהל.ת טוב.ה אני חייב.ת להיות מנהיג.ה?
  • מהן היכולות המרכיבות 'מנהיגות'?
  • מתי להוביל ומתי לא? (ביקורת: אם כולם מנהיגים מי המונהגים?)
  • אילו סוגי מנהיגות יש? (מנהיגות אותנטית)
  • האבולוציה של המנהיגות בבני האדם ובארגונים
  • האם צריך מנהיגים או רק תהליכי מנהיגות בארגון?
  • איך נפעל למול מנהיג.ה שלילי.ת? (מנהיגות 'רעילה')
  • כל אחד.ת יכול.ה להיות מנהיג.ה, איך עושים את זה? (מודל 6 העקרונות)
  • אנשים כבר 'תופסים' אותי בצורה מסוימת, איך אני יכול.ה לשנות את התפיסה שלהם אותי לכך שאני מנהיג או מנהיגה?
  • בניתי לנו מכונת זמן, עם איזה מנהיג/ה בהיסטוריה תרצי לשתות קפה? ומה תשאלי אותו/ה?

 

בונוס: גללו מטה עבור תקציר מסוכם של הילה מזור על 'מנהיגות אותנטית' שווה קריאה!

שמעו בנגן

קישורים רלוונטיים

לבלוג של הילה מזור לחצו כאן

ערוץ הסמוראי של הילה מזור לחצו כאן

הצטרפו כחברים של הילה בפייסבוק לחצו כאן

הצטרפו כחברים של הילה בלינקדין לחצו כאן

מרתק: **גללו מטה עבור סיכום מאמר 'מנהיגות אותנטית'***

"What's Your Story?" A life- stories approach to authentic leadership development

תקציר מאמר, נכתב על ידי הילה מזור

"What's Your Story?" A life stories approach to authentic leadership development

בועז שמיר, גלית עילם

Shamir, B. and Eilam, G. (2005). 'What's your story?' A life-stories approach to Authentic Leadership development. The Leadership Quarterly, 16(3), 395-417.

מיהו מנהיג אותנטי?

מנהיג אותנטי הוא בעל ידע על עצמו, הוא מבין את תפקידו כמנהיג ופועל בהלימה לערכיו ולתפיסתו את עצמו כמנהיג. המאמר טוען שמנהיג/ה אותנטי/ת מתפתח/ת דרך בנייה, פיתוח ותיקון של סיפורי חיים. הטענה היא שבמקום הדגש המסורתי הניתן על הקניית מיומנויות והתנהגויות בפיתוח של מנהיגות, כאן, ניתן דגש על פיתוח אישי – פיתוח העצמי ופיתוח תפיסה עצמית דרך הבנייה של סיפורי חיים, על מנת לפתח מנהיגות אותנטית.

אבחנה בין מנהיג אותנטי לבין מנהיגות אותנטית

המאמר עורך אבחנה בין פיתוח הפרט כמנהיג/ה אותנטי/ת, לבין פיתוח של מנהיגות אותנטית. מנהיג/ה אותנטי/ת לא שואפ/ת לעמדה ברורה בשביל סטטוס, כבוד או תגמול כלשהו, יש לה משימה לקדם והפעילות שלה תואמת את ערכיה. היא איננה מחקה אף אחד בבחירת הערכים המובילים אותה (אף על פי שהיא מושפעת מדמויות בחייה). מנהיג/ה אותנטי/ת אומר/ת את מה שהיא מאמינ/ה בו והפעולות שלה מבוססות על מה שהיא אומר/ת ומאמינ/ה, בכך יש בה יושרה.

מאפייני המנהיגים האותנטיים

  1. התפקיד המנהיגותי הוא מרכיב עיקרי בתפיסה העצמית של המנהיגים האותנטיים, הם מתנהגים תמיד כמנהיגים ולא רק כשהם בתפקיד המנהיגותי הרשמי שלהם.
  2. יש להם היכרות עצמית או מודעות עצמית גבוהה והתפיסה העצמית שלהם לעצמם היא ברורה – יש להם תפיסה עצמית יציבה וקוהרנטית שעוזרת להם בתקשורת הבינאישית שלהם.
  3. המטרות שלהם מותאמות לעצמי שלהם, לתשוקות שלהם ולערכים ולאמונות שלהם. המטרות שלהם משקפות את הבחירות האותנטיות שלהם ולא מושפעות ממקורות חיצוניים, אלא ממחויבות פנימית שהיא מחויבת לתפיסה העצמית שלהם.
  4. ההתנהגות שלהם היא ההבעה העצמית שלהם – דרך האינטראקציות שלהם עם אחרים ובכלל זה, עם המונהגים שלהם, הם מאפשרים לעצמי שלהם להוביל את ההתנהגות שלהם. ככול שהתפיסה העצמית שלהם מגובשת, קוהרנטית ויציבה, כך יש להם תחושה חזקה יותר של יכולת חיזוי ושליטה. הפנימיות שלהם חזקה יותר מכול פידבק חיצוני והערכה חיצונית.

ארבעה מרכיבים בפיתוח מנהיגים אותנטיים

  1. ההנחה הבסיסית היא שניתן לפתח מנהיגים אותנטיים, להלן ארבעה מרכיבים בפיתוח של מנהיג/ה אותנטי/ת:

    1. פיתוח זהות מנהיגותית.
    2. פיתוח מודעות עצמית ותפיסה עצמית ברורה.
    3. פיתוח מטרות התואמות את התפיסה העצמית שלהם.
    4. תרגול התנהגויות המבטאות את העצמי ואת ההתאמה שבין התנהגות המנהיג/ה לבין תפיסת העצמי שלו/ה.

    להיות מנהיג/ה זה דורש מאמץ רב ויכולת להתגבר על התנגדויות, לכן נדרשת בהירות בתפיסה העצמית כדי להתגבר על הקשיים: "תפיסה עצמית יציבה היא כמו הגה של ספינה, היא מחזקת את הביטחון של האנשים ביכולת שלהם לנווט בים האפל של היום יום".

    ניתן לסכם חלק זה ולומר שלמנהיגים אותנטיים יש זהות מנהיגותית, מטרות מותאמות לעצמם, בהירות גבוהה לגבי התפיסה העצמית שלהם "ומצפן" פנימי חזק שמדריך אותם מול האתגרים. למנהיגים אותנטיים יש השפעה על מונהגים, השפעה אשר יכולה להשפיע על האותנטיות של המונהגים.

תפקיד סיפורי החיים כמרכיב בפיתוח מנהיגים אותנטיים

פיתוח מנהיג/ה אותנטי/ת נעשה דרך פיתוח של סיפורי חיים. למנהיג/ה אותנטי/ת יש מודעות עצמית ובהירות לגבי תפיסת העצמי שלו/ה. ההנחה היא שבהירות ומודעות מתקבלות ומתפתחות דרך סיפורי חיים, ראשית דרך התשובה לשאלה "מי אני?" והמחשבות הן לעיתים בסיפורי החיים אשר מביעים את זהות המספר. הזהות של האדם היא תוצאה של סיפור החיים שלו. אנחנו מגלים את עצמינו וחושפים את עצמינו ע"י הסיפורים עלינו. סיפורי החיים של מנהיגים הם הנרטבים העצמיים שלהם.

סיפורי חיים כהצדקה עצמית

אצל מנהיגים אותנטיים התפקיד והעצמי אינם מופרדים, התפקיד המנהיגותי הוא ביטוי של העצמי. כדי להנהיג בצורה אותנטית מנהיגים זקוקים להצדקה לגבי מעמדם כמנהיגים. בסיפורי חיים, האופן שבו החוויות מסופרות מבטאות את תפיסת העצמי של המנהיג/ה ותומכות את התפקיד המנהיגותי. הסיפורים מספרים גם מי אני ולמה אני כאן וגם איך נהייתי מנהיג/ה ולמה נהייתי מנהיג/ה. דרך סיפורי החיים המנהיגים מסבירים ומצדיקים את העצמי העכשווי שלהם כולל המוטיבציות שלהם להיות מנהיגים.

ישנן 4 תמות של התפתחות מנהיגותית מתוך סיפור חיים:

  1. פיתוח מנהיגות כתהליך טבעי- סיפורי מנהיגים שיש בהם "הוכחות" להיותו/ה מנהיג/ה משלב מוקדם מאוד, למשל עוד מהיותו/ה ילד/ה במסגרת חינוכית כזו או אחרת. מדובר בסיפור הרמוני שבו התפקיד המנהיגותי ידוע מראש (דוגמה מחיל האוויר היא סיפורו של מפקד חיל האוויר הנוכחי שעליו מסופר שעוד כשהיה פרח טייס כולם ידעו שיהיה מפקד חיל האוויר).
  2. מנהיגות שמתפתחת מתוך מאבק- בסיפור ישם מוטיבים של התגברות על קשיים כמו מצב כלכלי קשה או רקע משפחתי. בשונה מהסיפור ההרמוני בתהליך הטבעי, כאן יש סיפור של מאבק שבדרך כלל מתאר נקודת מפנה ושינוי משמעותי שמתוכו צומח/ת המנהיג/ה. לדוגמה- במקום ליפול לסמים ישנה בחירה ללכת לתפקיד מנהיגותי חיובי למשל בעולם החינוך. לרוב מדובר בסיפורי ניצחון על הנסיבות.
  3. התפתחות של מנהיגים מתוך סיבה- בפוליטיקה לעיתים מדובר במנהיג/ה המייצג/ת מאבק חברתי ולא רק פרטי ובכך מספק הסיפור הצדקה למנהיג/ה להיות כזה. דוגמא לכך הוא נלסון מנדלה שגיבש זהות של לוחם חופש. ברגע שהזהות גובשה היא הפכה לזהות המרכזית שלו והייעוד של חייו. ברגע שנמצאת הזהות- נמצא הייעוד ונוצרים יחסים בין הגורל הפרטי לבין הגורל של הקהילה שהמנהיג/ה מייצג/ת.
  4. התפתחות המנהיג/ה כתהליך למידה- למשל מתוך למידה מכישלון או מטעות או למידה מדמות לחיקוי שהיא חיובית או לחלופין דמות שלילית. ישנן דוגמאות צבאיות של צבירת חוויות מנהיגותיות- חיוביות או דווקא שליליות של כישלון או טעות שמתוכן מתגבש סיפור החיים והזהות המנהיגותית.

 

בנוסף לאלו, ישנם סיפורים של "הלא מנהיגים"- הם אותם אנשים שנמצאים בתפקיד מנהיגותי אך בתפיסה העצמית שלהם- חסרה תפיסה מנהיגותית.

פיתוח עצמי כפיתוח דרך סיפור חיים

פיתוח מנהיגות מסורתי משתמש בסיפורי חיים במטרה לחשוף אירועים וחוויות שתרמו לפיתוח המנהיג/ה. בניגוד לכך, מציעים הכותבים שאירועים וחוויות מסיפורי החיים משקפים תפיסת עצמי ותפיסת מנהיגות. האירוע עצמו פחות חשוב, אלא המשמעות שהמנהיג/ה נותנ/ת לאירוע עצמו, הוא שחשוב. סיפורי החיים מאפשרים לזהות יכולות, חוזקות וחולשות המסבירים את ערכי המנהיג/ה ומעניקים הצדקה להיותו/ה מנהיג/ה.

השלכות פרקטיות של גישת סיפורי חיים במנהיגות אותנטית

גישת סיפורי חיים בפיתוח מנהיג/ה אותנטית מציעה שמודעות עצמית, תפיסה עצמית בהירה והפנמת התפקיד המנהיגותי בתפיסה העצמית, מושגים דרך הבנייה של סיפורי החיים. פיתוח מנהיגות אותנטית הוא תהליך אישי וטבעי ולא מושג בכלים המסורתיים והמוכרים של פיתוח מנהיגות כמו: גיבוש תפיסה, הקניית מיומנויות והתנהגויות דרך קורסים או סדנאות, חוויות On The Job, מנטורינג או קאונצ'ינג. לא מדובר בתהליך סטנדרטי שנמצא בתוך תוכנית סדורה לפיתוח מנהיגות, אך עם זאת זה לא אומר שהתוכניות לא יכולות לעזור בכך, מכיוון שהתהליך לא תמיד קורה באופן מלא בטבעיות. על מנת לגבש סיפור חיים שמאפשר מודעות ותפיסה עצמית ברורה- נדרש לעצור ולחשוב. הסיוע המרכזי לתהליך כזה יכול להיות דרך עזרה מודרכת של יועץ למשל לתהליך רפלקציה. חשיבה רפלקטיבית היא תהליך של יצירה ובהירות של משמעות החוויות בעבר ובהווה ובמונחים של עצמי. התהליך כולל חזרה לזיכרון והפקת לקחים ממנו. זהו תהליך שמלמד על חוזקות, מוטיבים וערכים ובכך באים במגע עם העצמי האמתי ועונים על השאלות- מי אני ומה אני רוצה להיות. אירועי החיים הם טריגרים להתפתחות ולצמיחה אך החוויה עצמה לא מספיקה ונדרש לערוך רפלקציה עליה. תהליך מודרך של תיאור חוויות החיים, אירועים מרכזיים ונקודות מפנה בחיים ורפלקציה עליהם, בעזרת יועץ למשל ששואל שאלות הכוונה- יכול ליצור תהליך כזה של פיתוח המנהיג/ה האותנטי/ת. פיתוח מנהיג/ה ופיתוח עצמי קשורים זה בזה, לכן הרפלקציה של חוויות החיים לא חייבת להיות רק על חווית מנהיגות וגם לא חייבת להיות רק על חוויה שקשורה לקריירה. תהליך מעניין יכול להיות רפלקציה על למה אדם מסוים הפך להיות Role Model  שלי, מכיוון שהמנהיג/ה האותנטי/ת יכול להגדיר את עצמו דרך עיבוד המודל לחיקוי שלו. כלי נוסף יכול להיות ניתוח סיפורי חיים של מנהיגים אחרים כמו למשל ספרים או סרטים אוטוביוגרפים וניתוחים.

מנהיג/ה אותנטי/ת מתפתח/ת ע"י רפלקציה של העבר, עשייה בהווה ורפלקציה על הפעולות בהווה. נדרשת עזרה במציאת "מצפן פנימי" כדי להיות מנהיג/ה אותנטי/ת. נקודה חשובה היא שניתן להיות אדם אותנטי מבלי להיות מנהיג/ה אותנטי/ת. ההבדל הוא שלמנהיג/ה יש מונהגים ולאדם אותנטי שאינו מנהיג- אין מונהגים.

האזינו בפלטפורמה הנוחה לכם

icon-overcast
icon-radiopublic
icon-breaker
icon-applepodcasts
icon-castbox
icon-rss

פרקים

דילוג לתוכן