מחשבות לא חינוכיות | פרופ' יורם הרפז | פרק 65 | רעב לידע פודקאסט עם אור דניאל
פרופ' לחינוך יורם הרפז הוא מרצה בכיר במכללת בית ברל ומכללת אלקאסאמי. הרפז הוא אושיה ומוביל דעה בעולם החינוך והלמידה. בפרק זה פרופ' הרפז לא חוסך בביקורת בשיח חופשי וקולח במיוחד בו נדבר על המוח הדרוש למשרד החינוך, כשלי משרד החינוך, חלוקת משרד החינוך ל-4 משרדים שונים לפי 4 השבטים השונים, בנייה מחדש של כל בתי הספר ל-3 סוגי בתי ספר שונים, איך לחזור לחינוך, השפעות פרה ופוסט קורונה על החינוך ועוד.

מוזמנים/ות לשתף:

בפרק נדבר בין השאר על הסוגיות הבאות:

  • הכרות (מומלץ להאזין לפרק 35 בו התארח פרופ' הרפז, לאחר מכן לחזור להאזנה לפרק זה)
  • "דרוש מוח למשרד החינוך" אך מסתבר שיש למשרד שני מוחות האחד הוא אגף מחקר ופיתוח, ניסויים ויוזמות והשני אגף בכיר אסטרטגיה ותכנון ולפי מה שכתבת ואני אצטט "נאמר מיד וללא שהיות: המוח של אגף מו"פ מוטה על ידי דפוס חשיבה כושל המייצר מחשבות כושלות, המבלבלות את בית הספר ומובילות אותם למבואות סתמיים וסתומים". בהמשך אתה מציין וזה גם לי לצחוק בקול ואני אצטט "בואו נראה מה מצבו של מוח 2, המוח של אגף בכיר אסטרטגיה ותכנון. הגיע תורו". מה הכשלים המרכזיים של משרד החינוך?
  • חלוקת משרד החינוך ל4 משרדים שונים לפי 4 השבטים.
  • "אין חינוך אחד" מהן שלושת החינוכיים השונים?
  • האשליה שניתן לשלב את שלושת החינוכיים השונים בבית ספר אחד (מטרות החינוך, 6 אמצעי החינוך)
  • איזה חינוך תרצו לילדים שלכם/ן?
  • מהן שלושת מצבי התודעה שמגיפת הקורונה דחקה אותנו אליהן? (ג'ט לג קוגנטיבי, דז'ה וו היסטורי וחרדה אפוקליפטית)
  • איבוד הלגיטימציה של בתי הספר והצורך בחינוך קוסמופוליטי
  • אשמח שתספר את הסיפור של "היסטוריה גדולה" ואיך תכנית מסוג זו יכולה לרפא את התודעה הבית ספרית?
  • "בכל מאתיים שנות קיומו נכשל בית הספר באופן עקבי במשימה העיקרית שקיבל על עצמו: ללמד את התלמידים את התכנים של תוכנית הלימודים". מהם התנאים החיוניים ללמידה?
  • אנחנו צריכים להפוך את בית הספר לבית למידה זה לא הבית של הספר, אז מה צריכים לעשות באופן פרקטי?
  • בתחילת הפרק ציינת שצריך לכעוס כדי לכתוב. על מה אתה הכי כועס?

שמעו בנגן

קישורים רלוונטיים

לאתר של פרופ' הרפז – לחצו כאן

לספר 'מחשבות לא חינוכיות פרה ופוסט קורונה' – לחצו כאן

לספר 'כיצד לתכנן סביבה חינוך בשישה צעדים – המדריך' – לחצו כאן

פרופ' הרפז (ציטוטים מהפרק)

"המורים מתייחסים בזלזול למשרד החינוך, רואים בו עול במקום לראות בו מגדלור"

"איכות החינוך אינה יכולה לעלות על איכות החברה שבה הוא מתנהל" "אין חינוך אחד"

"בתי ספר אז והיום הם מקומות משעממים מוות"

"בית הספר מרסק את התודעה של התלמידים"

"תדמיין שאתה חייזר ונחתת בבית ספר אתה תזדעזע משגרת היום של בית הספר"

"המציאות היא שאנשים לומדים נהדר מחוץ לבית הספר ולומדים רע מאוד בבית הספר"

"משרד החינוך שלנו הוא משרד פחדן"

"משרד (החינוך) אטום, פחדן, חסר דמיון"

"הקמתם לילדים חממות ללמידה והם לא לומדים שם והייתי אומר גרוע מזה, מה שהם לומדים שם לא ראוי שילמדו ומה שראוי שילמדו הם לא לומדים מה שלא ראוי שילמדו הם לומדים" "אם לילדים את המוטיבציה ללמוד את מה שמלמדים אותם ואין להם הם לא ילמדו אותם"

"תלמיד ישראלי מייצר בעיות משמעת של 100 אמריקאים, של 500 גרמנים, של 1000 יפנים ו-10,000 אלפים סינים…אבל, הכיתה הישראלית נעשתה בלתי אפשרית, לא רק הכיתה גם ההורים של התלמידים. אנחנו חיים בחברה פרועה, בחברה מוטרפת שאיבדה נורמות. ההורים היום או המבוגרים מכים את המורים הם מכים את הרופאים. המפקד בצבא היום מ"פ לא יכול לעשות טלפון להורים. אז בחברה כזאת ברוטלית ומוטרפת שבה הכל בחוץ הכיתות נהיו פשוט בלתי אפשריות…לא פלא שאתה רץ היום לחפש מורים ומנהלים אין מורים ומנהלים. המורים צריכים להיות גיבורי האומה שלנו הם צריכים להדליק במשואות הקרובות רק מורים"

האזינו בפלטפורמה הנוחה לכם

פרקים

שמעתם/ן על הספר 'למידה אבולוציונית'? בואו לקרוא עוד…

דילוג לתוכן