הפורום הכלכלי העולמי | דו"ח עתיד העבודות אוקטובר 2020

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram
הפורום הכלכלי העולמי הוציא דו"ח בתרגום חופשי "דו"ח עתיד העבודות" אוקטובר 2020.

דו"ח עתיד העבודות של הפורום הכלכלי העולמי (אוקטובר 2020)

הפורום הכלכלי העולמי הוציא דו"ח בתרגום חופשי "דו"ח עתיד העבודות" אוקטובר 2020. הדוח מציג נתונים בעולם המתמודד עם קורונה, הדו"ח מקיף מספר רב של תעשיות ומדינות. נתונים חשובים ללמידה וידיעה של כל הגורמים בעולם הלמידה והפיתוח הארגוני ויתרה מזאת, כלל מקבלי ההחלטות בארגונים.

חלק מהממצאים המרכזיים שעולים בדו"ח: 

קצב אימוץ הטכנולוגיה צפוי לגדול

לפי מנהיגים עסקיים בעיקר בתחומי חישוב הענן, ביג דאטה ומסחר אלקטרוני, שווקים אלו יגדלו בצורה משמעותית. בנוסף, גדילה בתחום ההצפנה, רובוטים (לא דמוי אדם) ואינטליגנציה מלאכותית.

שיבוש כפול (Double Disruption)

האוטומציה יחד עם מיתון הקורונה מוביל 'לשיבוש כפול' בעולם העבודה. האימוץ של הטכנולוגיה ויוצר השפעה ושינוי בביקוש בכישורים והיכולות השונים של העובדים, שינוי מהותי בכישורים הנדרשים עד 2025. 43% מהארגונים שנסקרו מתכננים לצמצמם עובדים עקב שילוב הטכנולוגיה. 41% ירחיבו את השימוש בספקים חיצוניים ורק 34% מהארגונים כן מתכננים להרחיב את כוח העבודה עקב שילוב הטכנולוגיה. הצפי שעד 2025 הזמן שיושקע במשימות בעבודת על ידי בני אדם ומכונות יהיה שווה.

קצב עבודות 'המחר' שנוצרות גבוה מהעבודות והמקצועות שנעלמים

ארגונים צופים שעד 2025 ייעלמו תפקידים ומקצועות ביחס של 9%, לעומת עלייה בעבודות חדשות שיודעות לעבוד עם טכנולוגיה וסינכרון עם רובוטים ביחס של 13.5%. יחס ההיעלמות של 9% אחוז לעומת גדילה 13.5% במקצועות ועבודות.

פער הכישורים גדל עקב ביקוש

 הכישורים המבוקשים הנמצאים בעלייה עד 2025 ונדרשים ביותר על ידי ארגונים: חשיבה ביקורתית, ניתוח נתונים ופתרון בעיות. בנוסף, כישורים של ניהול עצמי, למידה פעילה עצמית, חוסן, עמידות וגמישות. כ-40% מהעובדים יידרשו להכשרה מחדש (Reskilling) של כ-6 חודשים או פחות, 94% מהמנהיגים העסקיים מצפים מהעובדים שלהם לרכוש כישורים חדשים בעבודה (עלייה חדה לעומת 65% ב-2018).

גידול בפער בהבדלים חברתיים

עקב משבר הקורונה הפגיעה המרכזית היא בעבודות בעלות שכר נמוך, עבודות אלו מושפעות הרבה יותר במשבר הקורונה מאשר היו במשבר ב-2008. לכן, תהיה גדילה בחוסר השיוויון ובפערים החברתיים. 

הלמידה דיגיטלית והכשרות דיגיטליות בעלייה

ישנה גדילה פי 4 באינדיבידואלים המחפשים הזדמנויות ללמידה, פי 5 במעסיקים המחפשים הזדמנויות ללמידה לעובדים שלהם, פי 9 גדילה בלומדים הניגשים ללמידה אונליין דרך תוכניות ממשלתיות. אלו בעלי עבודה משקיעים את זמנם בהכשרות לפיתוח אישי, הביקוש לתכניות הכשרה ולמידה לפיתוח אישי גדלו ב-88%. אלו ללא עבודה שמים דגש להכשרות שמקנות כישורים דיגיטליים כמו: טכנולוגיות מידע, אנליסט, מדעי המחשב.

חלון ההזדמנויות להכשרה מחדש

40% מהעובדים יידרשו לרכישת כישורי בסיס חדשים קריטיים לתפקודם בחמש שנים הקרובות. בנוסף, 50% מכל העובדים יצטרכו הכשרה מחדש.

המגזר הציבורי צריך לתמוך בהכשרות מחדש

רק 21% מהמעסיקים מצליחים לעשות שימוש בכספים ציבוריים בכדי לעזור לעובדים שלהם בהכשרות מחדש. המגזר הציבורי יהיה צריך לייצר תמריצים והשקעות בכדי שמעסיקים יוכלו לייצר למידה והכשרות מחדש לעובדים שלהם וזאת במטרה שלא יצא מצב שנתח גדול מהעובדים נותר ללא תעסוקה. ממשלות צריכות לעשות תוכניות ארוכות טווח ללמידה והכשרה של עובדים לשוק העבודה, שיפור מערכות חינוך בהתאם ויצירת מנגנונים להכשרות מקצועיות.

תגובות

נגיסי ידע נוספים

דילוג לתוכן